Σάββατο 2 Μαρτίου 2013

Οι Μεσαλίτσες της Κρανιάς



Συνήθως, οι άνθρωποι έχουν την τάση να "ανεβάζουν" τους εαυτούς τους και την ίδια στιγμή να κρίνουν και μάλιστα αυστηρά τους άλλους ανθρώπους. Το ίδιο συμβαίνει και με τις κάθε είδους ομάδες ή κοινότητες (χωριά μεταξύ τους, ποδοσφαιρικές ομάδες κ.ο.κ.).
Αν θέλουμε όμως να μάθουμε για τον πραγματικό μας χαρακτήρα καλό θα είναι να ακούμε και τι λένε ή τι πιστεύουν οι άλλοι για μας.
Στο κείμενο που ακολουθεί αγαπητοί συμπατριώτες, φίλες και φίλοι, θα δούμε τι πίστευαν κάποια χωριά της Ελασσόνας για το χωριό μας - και πιστεύουν ίσως ακόμα και σήμερα όπως φαίνεται - και εξαιτίας ποιού γεγονότος προήλθε αυτή τους η πίστη.

Βεβαίως, να πούμε ότι  για το γεγονός που θα εξιστορηθεί σαφώς και δεν ευθύνεται ένα ολόκληρο χωριό και ότι κάθε χωριό και κάθε άνθρωπος έχει τα θετικά του και τα αρνητικά του.Αυτονόητα πράγματα. 
Την έρευνα για το γεγονός την έκανε ο συμπατριώτης μας Δημοσιογράφος και Λαογράφος, ο Παύλος ο Λάλος, όπου και τη δημοσίευσε στο Περιοδικό που εκδίδει "Αντι.δωρο Παρραιβίας".
Ευχαριστούμε θερμά τον Παύλο Λάλο για την άδεια της αναδημοσίευσης του άρθρου.
Ας δούμε λοιπόν τα γεγονότα πώς έχουν...

Κάντε "κλικ" για μεγέθυνση

10 σχόλια:

  1. Το ασπρο μαντηλι [μεσαλι ] ισως εχει και καποια σχεση με αρβανιτες[σουλιωτες ]ετσι και αλλιως και εκει υπαρχει .Αν δεις αλβανη γιαγια ειναι περιπου ιδια με τις γιαγιαδες μας και σε συνδυασμο με τα κλασσικα αρβανιτικα δισυλλαβα ονοματα λιαπης ζερβας μπαλης λαλος κλπ ειναι πιθανο να υπαρχει αυτη η σχεση Η ιστορια λεει οτι οι ορδες των αρβανιτων οτα καναν επιδρομες καναν πολλες τετοιες λεηλασιες [παιδωμαζωματα]οποτε εμεινε η εικονα πισω μαζι με τις ιστοριες λεω εγω χωρις ομως να μπορω να το τεκμηριωσω αλλα ως απλο συλλογισμο ευχαριστω

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σωστός ο συλλογισμός σου Νίκο...Πάντως η έρευνα από τον Παύλο το Λάλο συνεχίζεται πάνω σ' αυτό το ενδιαφέρον θέμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλό είναι να μην παραπληροφορούμε τον κόσμο, να προσπαθούμε να εξακριβώνουμε αν κάτι που ακούσαμε είναι αληθές ή όχι. Αναφέρομαι στα υποτιθέμενα 'κλασσικά αρβανίτικα δισύλλαβα ονόματα' που παρατίθενται. Κάτι τέτοιο δεν ισχύει για τα ονόματα που αναφέρονται, τουλάχιστο για την πλειοψηφία τους, και η προέλευσή τους είναι τελείως διαφορετική, όπως και για άλλα δισύλλαβα επώνυμα του χωριού μας. Όπως και δεν μπορούμε να βάζουμε ταμπέλες σε τρισύλλαβα αρβανίτικα ονόματα, που είναι και τα πολυπλυθέστερα στους αρβανίτες, και να λέμε ότι όλα τα τρισύλλαβα είναι και αρβανίτικα. χωρίς να σημαίνει κάτι αυτό για τους ανθρώπος με καταγωγή αρβανίτικη, που σέβομαι απόλυτα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Πάντως αγαπητέ φίλε ανώνυμε 8.32 μ.μ. ένα είναι σίγουρο, ότι σε τέτοια θέματα η έρευνα είναι δύσκολη και απαιτεί χρόνο...Πάνω από 500 χρόνια υπόδουλοι στους Τούρκους, και βάλε και πόσα φύλλα και φυλές "κατέβηκαν" από αρχαιοτάτων χρόνων είναι λογικό όσο κι αν ψάξουμε να μη βρούμε την υποτιθέμενη γενετική - Ελληνική καθαρότητα.
    Μάλλον είναι πιο εύκολο να βρούμε ψύλλο στ' άχυρα.
    Κάποια από τα παραπάνω επίθετα τα συναντούμε να υπάρχουν σε αμιγώς αρβανιτοχώρια τώρα από κει και πέρα μόνο εικασίες μπορούμε να κάνουμε... και αυτό κάνουμε...Σίγουρο τίποτα δεν είναι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλημερα στη παρεα,εμας στο χωριο μας οταν δεν κοιμομασταν το μεσημερι ή το βραδυ μας φοβεριζαν λεγοντας οτι θα μας παρει ο μπάτσαρος.Απο 'τι ξερω η Κρανια λεγεται και ξεροκρανια,αυτο σημαινει οτι μια μεγαλη περιοδο του χρονου εχει ζεστη και επειδη οι γυναικες βοηθουσαν στις αγροτικες δουλειες ,φορουσαν το μεσαλι (το οποιο σκεπαζαν το ψωμι) για να προστατευτουν απο τον ηλιο,οπως και ολες οι γυναικες της Επαρχιας.
    Επειδη η αναληψη γιορταζεται 40 μερες μετα το πασχα δηλ. μεσα στο καλοκαιρι οι γυναικες φορουσαν το μεσαλι και οπως γραφεται και απο τον συγραφεα ηταν 2 γυναικες μεσαλιτσες οπου και τις πιασαν,μπορει να ηταν 2 τυχαια περιστατικα αλλα οπως λεει ο λαος μας ''καλυτερα να σε βγει το ματι παρα το ονομα''.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Σταματήστε να γράφετε θεωρίες και μόνο θεωρίες συγχωριανοί. Δημιουργείτε λανθασμένες εντυπώσεις και για θέματα πολύ κρίσιμα στην εποχή μας. Η καθαρότητα του Ελληνικού Έθνους έχει αποδειχθεί με αναλύσεις DNA από Έλληνες και ξένους επιστήμονες. Μάλιστα, δεν έχει παρατηρηθεί και καμία αλλοίωση από σλάβικο ή τούρκικο DNA, παρά τα 400 σκλαβιάς. Με λίγα λόγια, οι Νεοέλληνες είναι οι απόγονοι των αρχείων Ελλήνων, αποδεδειγμένα. Παρακαλώ, μην αγγίζετε τέτοια θέματα επιφανειακά.
    Όσο για τα επώνυμα, ισχύει το ίδιο. Καταρχάς νω πω και πάλι ότι θεωρώ του Αρβανίτες Έλληνες και τίποτα άλλο και ότι κατάγονται από την Ήπειρο, όπου και δέχθηκαν τις επιρροές των Αλβανικών φύλων λόγω γειτονίας.
    π.χ. ας πούμε για το επώνυμο Λάλος. επειδή είναι δισύλλαβο είναι και Αρβανίτικο; δηλ. δεν προέρχεται από το αρχείο ρήμα 'λαλώ' που σημαίνει φλυαρώ;ή μήπως είναι εβραϊκό, αφού το όνομα υπάρχει στους καταλόγους των εβραϊκών οικογενειών της βόρειας Ελλάδας;Στον ίδιο κατάλογο υπάρχει και το επώνυμο, Κούτσικος, Φαρμάκης. Είναι και αυτοί εβραίοι, ή τα ονόματα είναι καθαρά ελληνικά, από το αρχαίο ελληνικό Φαρμάκιο και το υποκοριστικό του Μικρός; Επίσης, στα αρβανιτοχώρια, κάποια κοινά ονόματα είναι τα :
    Ζαφείρης, Μαγκούτας, Σοφός, Παππάς, Παπακωνσταντίνου, Παπαθανασίου κ.α. μή δισύλλαβα και που υπάρχουν και στο χωριό μας. Όλα είναι αρβανίτικης προέλευσης ή είναι καθαρά ελληνικά, με ετυμολογία αρχαιο ελληνική και απλά πέρασαν και στη γλώσσα των Αρβανιτών, αφού αυτοί αποτέλεσαν νομαδικό φύλλο με μετακινήσεις σε όλη την Ελλάδα.
    Δεν θέλω να συνεχίσω και για τα λοιπά επώνυμα που αναφέρθηκαν στο σχόλιο, αλλά ας προσέχουμε λίγο και μην βάζουμε μόνο ταμπέλες άκριτα και αβίαστα. Με τέτοιες λογικές όλοι είμαστε ή αρβανίτε, ή βλάχοι, ή εβραίοι ή κάτι άλλο πλην γηγενείς.
    ευχαριστώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. "Έλληνες είναι όλοι οι μετέχοντες της Ελληνικής Παιδείας". Τώρα από 'κει και πέρα προσωπικά δεν γνωρίζω για τις έρευνες σε DNA που μας λέτε αγαπητέ φίλε και συμπατριώτη. Ξέρουμε όμως ότι οι άνθρωποι ως ζωντανοί οργανισμοί κινούνται και μετακινούνται στη ροή της Ιστορίας και αυτό συμβαίνει για όλα τα έθνη. Δείτε για παράδειγμα στο χωριό μας την Κρανιά. Άλλοι ήρθαν - σύμφωνα με το βιβλίο του Ελ.Λάλου - από την Ήπειρο, άλλοι από Νότια Ελλάδα και πάει λέγοντας...
    Κανείς δεν λέει ότι κάποιοι είναι περισσότερο Έλληνες και κάποιοι λιγότερο.Και δεν καταλαβαίνω το φίλο που ενοχλήθηκε τόσο για την αναφορά σε Αρβανίτικα επίθετα. Ποιός σας είπε ότι οι Αρβανίτες δεν είναι Έλληνες επειδή βιολογικά δεν ταιριάζουν με τους υπόλοιπους Έλληνες; Το αντίθετο μάλιστα Έλληνας πρώτα απ' όλα είσαι στην ψυχή και το διαπιστώνεις άμεσα ο ίδιος χωρίς να υποστείς καμιά βιολογική εξέταση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. μάλλον δεν έγιναν κατανοητά τα λεγόμενά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα σε όλους!Προσωπικά - για να πω και 'γω τη γνώμη μου - δεν μ' ενδιαφέρει αν ο παππούς μου ή η γιαγιά μου πέντε γενιές πιο πίσω ήταν Ελληνικής, Σλαβικής ή Τουρκικής καταγωγής.Και βεβαίως ούτε θα το μάθω ποτέ αυτό! Ξέρω όμως ότι εγώ και οι κοντινοί παππούδες γεννηθήκαμε Έλληνες.Και τελικά Έλληνας γεννιέσαι ή γίνεσαι ή και τα δυο μαζί;Και τι σημαίνει να είσαι Έλληνας; Είναι μόνο βιολογικά χαρακτηριστικά;
    Πόσο είναι εφικτό να διαφυλαχθεί η καθαρότητα μιας φυλής;Υπήρξε ποτέ "καθαρή" φυλή, εκτός από κάποιους που προσπάθησαν να φτιάξουν;
    Το επιχείρημα που θα φέρω μοιάζει απλοϊκό, αλλά προσωπικά πιστεύω ότι όπως η γλώσσα μας έχει ως επί το πλείστον λέξεις Ελληνικές, αλλά έχει και Τούρκικες, Σλαβικές, Ιταλικές ακόμα και Γαλλικές το ίδιο ισχύει με την "ντιενεϊκή" καθαρότητα. Στην πλειοψηφία μπορεί να υπάρχει μια "καθαρότητα" αυτό όμως δεν σημαίνει και τίποτα σε τελική ανάλυση! Γιατί ξαναγυρνάω στο προηγούμενο ερώτημα: Ποιος είναι ο αληθινός Έλληνας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. παραξεφυγε το σχολιο μου αλλα δεν πειραζει ξαναλεω συλλογισμο κανω ΟΧΙ διαπιστωση κυριοι

    ΑπάντησηΔιαγραφή